8 سپتامبر 2022 - بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده در مجله ی "متابولیسم و اندوکرینولوژی بالینی"، احتمال ابتلا به اختلال کم توجهی/ بیش فعالی (ADHD) در کودکان زنان مبتلا به دیابت بارداری و چاقی، دو برابر بیشتر از کودکانی است که مادرانشان چاق نبودند.

بر اساس داده‌های سال‌های 2016-2019، تعداد تخمینی کودکان 3 تا 17 ساله که تا به حال مبتلا بهADHD  تشخیص داده شده‌اند، 6 میلیون نفر است. چاقی مادر، یک عامل خطر اصلی برای ADHD در کودکان است. تقریباً 30 درصد از زنان در اولین ملاقات با پزشک در دوران بارداری دچار چاقی هستند و این رقم در زنان مبتلا به دیابت بارداری به 47 درصد افزایش می یابد. افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری در زنان مبتلا به دیابت حاملگی، یک عامل خطر برای ابتلای کودکان به ADHD است.

دکتر Verónica Perea، از بیمارستان دانشگاه مادر ترزا در بارسلونا، گفت: مطالعه ما نشان داد که زنان باردار مبتلا به چاقی و دیابت بارداری دارای فرزندانی با اختلالات سلامت روان طولانی مدت مانند ADHD هستند. ما این ارتباط را در میان این زنان که افزایش وزن دوران بارداری آنها در محدوده ی طبیعی بود، نیافتیم.

محققان 1036 کودک متولد شده از زنان مبتلا به دیابت بارداری را مورد مطالعه قرار دادند. سیزده درصد از این کودکان مبتلا به ADHD تشخیص داده شدند. محققان دریافتند که فرزندان زنان مبتلا به دیابت بارداری و چاقی در مقایسه با کودکانی که از مادران غیر چاق متولد شده بودند، دو برابر بیشتر در معرض ADHD بودند.

محققان این ارتباط را تنها در زنان چاق مبتلا به دیابت بارداری، که افزایش وزن بیش از حدی را در دوران بارداری تجربه کردند، گزارش کردند. آنها خطر ADHD را در کودکان زنان چاق مبتلا به دیابت بارداری، اگر میزان وزن اضافه شده ی آنها در دوران بارداری در محدوده طبیعی بود، مشاهده نکردند.

دکتر Perea، گفت: مهم است که پزشکان به بیماران خود در مورد اهمیت افزایش وزن سالم در دوران بارداری، توضیح دهند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220908/Children-of-women-with-gestational-diabetes-and-obesity-more-likely-to-develop-ADHD.aspx